Derfor burde du satse på influensermarkedsføring.

Edge Marketing

Del

I ipso`s SoMe tracker 2022 forekommer det at 8 av 10 nordmenn bruker sosiale medier en til flere ganger daglig. Mennesker er mer på nett enn før og alt skal være lett tilgjengelig for å fange brukeren. Det digitale vokser stadig og for å vinne kunden må man komme i gang med merkevarebygging i SoMe kanalene rundt om. Og her kommer influensermarkedsføring inn. Fordelen med influensermarkedsføring er at du bruker ekte personer som går gode for dine produkter/tjenester. Influensere blir gjerne store av at de har en følgerskala som kjenner til en, som har troverdighet til personen og som ønsker å støtte opp denne influenseren. Influensermarkedsføring vokser stadig og kan deles inn i flere kategorier ( mikro-influenser, makro-influenser, mega-influenser ).

Influensermarkedsføring har raskt vokst til å bli en global multimilliard-industri på veldig kort tid ( steinnes og teigen 2021 ). Denne typen markedsføring viser til å være svært lønnsomt og effektivt for din merkevare da det vil skape bevissthet rundt ditt brand, det vil øke trafikken, nysgjerrigheten og kunnskapen om dine produkter/tjenester. Influensermarkedsføring kan være svært lønnsomt hvis du velger de som faktisk passer til din merkevare. 

Målet med influensermarkedsføring er å styrke bevisstheten rundt et eller flere produkter, dele tips og triks og vise produkter i bruk. Snakke åpent å ærlig om produktene og avslutte med en handling, som for eks. rabattkode med link til nettbutikk. For å oppnå best effekt rundt denne type markedsføring er det viktig at profilen du velger ut har høy troverdighet og følgere som er engasjert i innholdet på profilen. 

64% av barn og unge følger influensere ( Ipsos ) . Samtidig har 32% kjøpt et produkt via influensere og deres på virkningskraft.  Det er bare å innse at vi lever i en stor digital verden og den er kommet for å bli. Ting er stadig i utvikling og den digitale markedsføringen er stadig i endring. Her gjelder det å henge med og finne spennende måter å skape  brand awareness på.

Tenk over;

‘Hvem ville du kjøpt av ? Fra et bilde i et magasin eller i en video fra en troverdig influenser som deler godt om merkevaren og dens produkt ? 

Trolig ville denne influenseren ha størst påvirkningskraft. Mennesker liker å bli underholdt og inspirert. De liker å bli dratt med på alt som skjer og få gode tips i hverdagen. Ved å følge inspirerende influensere er de også mer åpne for å ta imot reklame ettersom reklamen kan gjøres på en inspirerende og morsom måte fremfor et random bilde i et magasin.  Det blir mer levende og med gode, energiske følelser rundt et produkt som igjen gjør de som ser på litt ekstra glad og mottakelig for denne eksponeringen. 

Viktig å tenke på!

En influenser er en påvirker og et forbilde som kan tjene gode penger på sin egen påvirkningskraft. Den er ens egen merkevare og har bygget opp en plattform med å dele av seg selv og sitt liv. En influenser blir sett på som en meget troverdig person. Med deres påvirkningskraft kan satsningen rundt influensermarkedsføring for din merkevare være veien å gå. Det er en spennende utvikling og resultatene kan være enorme. Men sørg for å bruke tiden godt på å finne de/den influenseren som passer best for din merkevare. Sjekk ut profilene og se om den virker troverdig. Finner du den/de perfekte influenserne for din merkevare, har du store muligheter foran deg og din business. En spennende utvikling som stadig er i vekst.  

Influensere skal ikke undervurderes men velges med omhu og verdi.

Eleanor R.